Tags

, , , , , , , ,

“Ik vind het altijd fijn als ik veel verschillende dingen doe.” En dat doet Roos Rebergen dan ook. Naast het uitbrengen van twee albums en twee EPs met Roosbeef, gooit de singer-songwriter op dit moment samen met De Staat-frontman Torre Florim hoge ogen met alweer De Tweede Speeldoos. En alsof dat nog niet genoeg is, kwam er ook nog een samenwerking met een koor en orkest om de hoek kijken. Niet direct voor de hand liggende keuzes, want “Ik hou eigenlijk normaal helemaal niet zo van samenwerken.”

Roosbeef promo photo

Roos werd uitgenodigd voor een samenwerking met het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO) voor de herdenking van 4 en viering van 5 mei. “De bedoeling was om meer jongeren aan te trekken en toen hebben ze mij gevraagd. Ik weet niet of dat helpt, maar ik wou het heel graag doen. Om muziek te maken met een orkest erbij is mooi, ik was erg blij dat ze het vroegen.” Een samenwerking met een koor en orkest is weer eens heel wat anders dan de kleinere en intiemere nummers die Roos normaal met Roosbeef maakt. Een bijzondere ervaring. “Ik heb het op een andere manier gedaan. De drie liedjes die ik hier voor schreef, heb ik geschreven met in m’n achterhoofd dat een koor, orkest en ook nog ikzelf het uit moeten voeren. Normaal is het als ik dingen schrijf vooral ik en mezelf, en daarna komt pas hoe ik dat uit kan voeren met band. Dat was nu wel anders met een orkest.” Dirigent en componist Jeppe Moulijn maakte de arrangementen. Roos legt uit: “Ik heb alles uitgebreid beschreven. Dat het mij mooi lijkt als daar het koor begint, of dat het daar heel heftig wordt, of dat ze daar met mij de zangmelodie zouden volgen. We hebben deze dingen overlegd en verder heb ik hem zijn gang laten gaan. We hebben gisteren voor het eerst gerepeteerd. Dat was wel spannend, maar het ging wel goed eigenlijk. Het wordt mooi, het klopt wel.”

De samenwerking met het USKO komt vlak na het uitbrengen van De Tweede Speeldoos. Op deze tweede editie van De Speeldoos brengt Roos wederom samen met Torre Florim liedjes die gebaseerd zijn op gedichten van en gesprekken met verstandelijk beperkte mensen. “We vullen elkaar heel goed aan. Torre is meer van de uitwerking en ik meer van dat het moet kloppen ofzo. Het verhaal, de melodie, dat het goed in elkaar zit. Torre is iets meer van een beat en een lijntje, en dan gaat ie het helemaal opvullen met van alles. Ik doe meer de basis en dan kan hij nog helemaal over andere dingen nadenken. Dat werkt heel goed samen.”

Ondanks de twee samenwerkingen in korte tijd, is het niet per se logisch voor Roos om dit te doen. “Ik hou eigenlijk normaal helemaal niet zo van samenwerken. Ik denk dat ik daarom juist dit wel doe. Ik kan voor De Speeldoos en 4-5 mei veel dingen alleen doen en dat doe ik heel graag. Samenwerken is ook wel moeilijk ofzo. Het gaat niet altijd zo makkelijk als bij Torre en mij. Liever doe ik het dus eigenlijk niet, maar als het elkaar stimuleert en je komt op andere dingen die je normaal niet zou maken, dan ik denk ik ja! Het hangt heel erg van de persoon af. Het heeft niet alleen maar te maken met of je iemand goed vindt of niet goed vindt, maar meer met of je het samen kan ofzo. Het mooie van Torre en mij is dat dat goed gaat, maar dat is ook maar toevallig.”

Als de samenwerking lekker loopt, motiveert het Roos om aan het werk te gaan. “Als jij het even niet meer weet, dan weet die ander het wel. En andersom ook. Het gaat veel sneller. Je bent veel positiever aan het werk dan wanneer je alleen werkt, omdat je soms wel heel blij kan zijn met wat je gemaakt hebt, maar ook heel vaak eigenlijk niet. En nu, als je samenwerkt, jaag je elkaar een beetje op ofzo. Zo van ‘oh, dat heb ik bedacht, dat heb jij bedacht’. Niet dat het een wedstrijd is, maar je probeert toch allebei het beste te doen en elkaar een beetje af te troeven. Dan gebeuren de mooiste dingen denk ik.”

– Inge Weterings

