Tags

, , , , , , ,

Image

Drie keer hoera voor Claw Boys Claw. Het nieuwe album Hammer is een succes, de zalen zitten vol tijdens de bijbehorende tour en… de band bestaat dertig jaar. Dat laatste is overigens niet bepaald het favoriete gespreksonderwerp van frontman Peter te Bos. En tóch gaan we het er over hebben.

Door René Steenbergen

Dertig jaar Claw Boys Claw. Krijg je er al jeuk van?
“Ach, het is heel normaal dat iedereen erover begint, maar ik denk dan altijd: zou die vraag ook aan Picasso zijn gesteld? ‘Meneer Picasso, dertig jaar kunstschilder…’ Nee, dat gebeurt alleen in de popmuziek. Andere kunstenaars krijgen die vraag nooit.”

Waarom in de muziek wel?
(Denkt lang na) “Ik zou het niet weten. Dertig jaar: mag dat wel, kan dat wel… Wordt het geen tijd dat je achter de rollator gaat lopen? Dat zit er een beetje achter, hè. Het komt ook alleen maar hier in Nederland voor. In België of Duitsland komt dit nooit ter sprake. Het is raar, hier. Alsof alleen jonge mensen muziek mogen maken. Vaak zit er wel een gedachte achter: ‘Oh, die band bestaat dertig jaar, dán kunnen we wel een interview doen.’ Als een band achtentwintig jaar bestaat is het: ‘Ach nee, die hebben we al zó vaak gehad…’ Maar dertig jaar is een mijlpaal en dat vergoelijkt de zaak dan weer.”

Maar wat jou betreft geen jubileum?
“No way. We zijn er wars van. Ik vier ook niet met mijn vriendin hoelang we samen zijn. En als vormgever van Lowlands heb ik er bij de organisatie ook op aangedrongen om dit jaar niks met het twintigjarig bestaan te doen. Ik vind het niks. Afschuwelijk. En ik zal je wat vertellen: over een jaar bestaat Claw Boys Claw éénendertig jaar, als het even mee zit. Maar het gaat nú om de nieuwe plaat, om Hammer.”

Hammer heeft weer die typische Claw Boys Claw-sound, ben je er na dertig jaar achter wat de formule is?
“Nee. En ik wil het ook niet weten. Ik denk dat de onvoorspelbaarheid van het gitaarspel van John Cameron heel belangrijk is. En mijn stem natuurlijk. Maar wat het precies is? Geen idee.”

De muziekconsumptie is de laatste jaren enorm veranderd. Is het voor een artiest nog wel leuk om in de muziekwereld te zitten?
“Ja, heel leuk! Kijk, je doet dit omdat je het maken van muziek heel erg leuk vindt. Dat is de basis. Hoe je het moet verkopen, dat is een tweede. Ik kan natuurlijk niet met een spandoek bij elke platenzaak gaan staan met: ‘Koop Hammer en als je ‘m niet koopt dan krijg je een knieschot!’ Dat kán niet. De markt verandert, en daar leggen we ons bij neer. We hopen dat er nu veel mensen zijn die zeggen: ‘Ik heb nu één nummer gedownload, misschien moet ik het hele album kopen.’ Internet heeft alles zo enorm veranderd. Je gebruikt nu Facebook om de zaal vol te krijgen, want de zalen doen zelf bijna geen promotie meer. Die social media, daar zijn wij trouwens nog niet zo sterk in. Dus daar valt nog een hoop te winnen. En tsja: Spotify is natuurlijk een fucker omdat een muzikant daar niets maar dan ook helemaal niets aan verdient.”

Moet je tegenwoordig meer zakenman zijn dan vroeger?
“Je moet vooral mazzel hebben. De mensen van radio en tv moeten het je gunnen. We hebben het nu ook weer gemerkt: als je bij DWDD of bij Giel komt, dan maakt dat enorm veel uit.”

Het gaat heel goed met Hammer en de concerten, geeft dat ook de impuls dat je meteen door wilt met een volgende plaat?
“Het komt zoals het komt. Eerst de tour afmaken, elkaar dan een tijdje niet zien. Dat is ook goed, want je zit zo op elkaar en onze shows zijn zo intens dat je daarna weer even terug moet naar je eigen leven. En dan begint het vanzelf wel weer te kriebelen. Het is een cyclus. Schrijven, klooien, producer erbij, opnemen en daarna live spelen. Elke fase is weer totaal anders. Ook wel ’s dat je denkt: ‘Wat doe ik hier? Over een een kwartier moet ik op! Ik wil naar huis, ik wil lekker een film zien met een zak patat in m’n hand! Wat sta ik hier nou raar te doen? Get a life!’ Maar dan sta je er eenmaal en jaaaaa…” (Twinkelende ogen) “D’r is niks mooiers!”

Dus de komende dertig jaar ga je ook met plezier in?
“Hey, ik hoop het wel! Ja natuurlijk!”

(De reactie van Peter te Bos op het uitgewerkte interview: “Goed en leuk informatief artikel, helder, to the point, goeie headline!”)

