Tags

, , , , ,

Wat maakt een nummer tot een persoonlijke favoriet? Is het de tekst? De muziek? De sfeer? Of juist de ziel, zaligheid en emotie die een artiest in het nummer legt? Omdat het je op sommige momenten kracht en steun geeft?  Of juist op een ander moment zorgt voor een euforisch gevoel? Misschien speelt het respect voor de artiest in kwestie wel mee.

Al deze muzikale ingrediënten zijn wat mij persoonlijk betreft van toepassing op Like a Hurricane van Neil Young.  Een muzikale hurricane die al decennia lang door het muzieklandschap raast en zich door niets of niemand laat tegenhouden. Een wonderbaarlijk muzikaal natuurverschijnsel.

Of moet ik toch kiezen voor Hier kom ik  weg van Daniël Lohues? Een nummer dat persoonlijke gevoelens en herinneringen met betrekking tot mijn Zuid-Oost Drentse roots naar boven brengt. Een soort “soundtrack” van mijn leven.

De keus valt uiteindelijk toch op Neil Young. Ik denk dat Daniël Lohues, als mede-liefhebber van Neil Young’s muziek,  zich daar wel bij neer kan leggen.

 

Volgens Ome Neil

Is ’n man ’n meid neudig

Dan denk ik, is dat nou wel zo

’t Klinkt wat overbeudig

 

(Ik haal mij ’n hond op  – Daniël Lohues – Album Ericana 2013).

 

Carlo Deuten

