Tags

, , , , , ,

De vraag “Wat is je favoriete nummer aller tijden?” houdt me nu al een poosje bezig. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niet geloof in een ‘lievelingslied aller tijden’. Als het me een jaar of 15 geleden was gevraagd had ik enthousiast een Spice Girls-pareltje genoemd. Enkele jaren later zou ik, als onschuldig pubermeisje, vast volmondig Just the way I do van Di-rect aangedragen hebben. Maar dat zijn geen ‘lievelingsliedjes aller tijden’ gebleken en laten we het er überhaupt maar niet over hebben of bovengenoemden wellicht tot de ‘beste nummers aller tijden’ behoren.

Lievelingsliedjes komen en gaan. Ze passen bij de fase van je leven, bij je humeur, of misschien zelfs wel bij wat voor weer het buiten is? Er rest me dus niets anders dan mijn favoriet van dit moment te noemen: Blaudzun – Elephants. Ik hou van de violen, de trompetten, en natuurlijk van de bijzondere stem van Sigmund; en ondanks dat ik de tekst niet volledig begrijp, kan ik keer op keer intens genieten van dit lied. Het allerbeste liedje aller tijden? Geen idee. Voor mij is dit in ieder geval de allerbeste plaat van het nu.

…Maar vraag het gerust volgende week nog eens.

Inge Gruijters

