Tags

, , , , , ,

Het allerbeste nummer aller tijden? Dat is You Are My Love van The Liverpool Express, uitgebracht in 1976. Nee, niet omdat het nou zo’n boeiende tekst heeft. Het is gewoon een liefdesliedje. Dat zie je al aan de titel. En nee, ook niet omdat het muzikaal enorm interessant of vernieuwend is. Het is een nogal Beatle-esk nummer, wat weer niet zo vreemd is voor een groep uit Liverpool. Er zit wel een mooie brug in en ook de minimale stilte na 2 minuten en 3 seconden, gevolgd door aanzwellende toetsenklanken in combinatie met het lichte geroffel op de bekkens, is mooi. Het roept associaties op met een overvliegend vliegtuig, wat in combinatie met die liefdestekst wel voor enige melancholie zorgt. Gaat de gevonden liefde er weer vandoor?

Maar dat is allemaal niet de reden dat dit het mooiste nummer aller tijden is. Dit is het liedje dat me altijd terugvoert naar mijn jeugd. Ik was twaalf toen het een hitje was in Nederland. Het was het allereerste nummer dat ik prachtig vond, mijn eerste muzikale liefde. Er zouden er nog vele volgen, maar een eerste liefde blijft iets speciaals. You Are My Love ontstak het vuur van mijn muzikale passie.

Hugo Vogel

