Tags

, , , , , ,

“I may not always love you, but long as there are stars above you…” Wat een eigenaardig begin van een (liefdes)liedje. Maar daardoor ook uitermate intrigerend. God Only Knows van The Beach Boys vliegt je meteen naar de keel. Waarom? Geen idee. Ik heb er geen verklaring voor. En als zo’n verklaring al zou bestaan, dan zou ik ‘m niet willen horen. Ik ben veel te bang dat de betovering dan weg is. En die betovering is er direct. Vanaf de eerste seconde. Het beroemde intro met de jachthoorn: da’s geen normaal kippenvel meer, da’s plofkippenvel. De ultieme gradatie voor een goed liedje. En of je je als luisteraar nou focust op een bepaald instrument, de songtekst of de hemelse vocalen: er valt je bij elke draaibeurt wel weer wat nieuws op. Heel bijzonder, voor een nummer dat al bijna vijftig(!) jaar oud is. Nu heb ik niet de arrogantie om te zeggen dat God Only Knows HÉT beste liedje aller tijden is. Maar het is wel “MIJN” beste liedje aller tijden.

René Steenbergen

 

