Tags

, , , , , ,

Oasis. Onder de critici geen populaire band. Arrogant, onbeschoft, ongeïnteresseerd. You either hate them or you love them. Toch valt er niet te ontkennen dat dit een wereldnummer is. In ieder geval voor mij. Het is een simpel nummer, maar tijdloos. Zes akkoordjes, twee coupletten, een refrein en een gitaarsolo. Niets bijzonders zou je zeggen. Toch schuilt voor mij de kracht van het nummer juist in die eenvoud. De nonchalance die het nummer uitademt, dat gevoel dat je alles aankunt, het is perfect vormgegeven in dit viereneenhalve minuut durende hoogstandje van de Britpop. Daarbij komt ook de stem van een nog jonge Liam Gallagher, die op dat moment één van de krachtigste en kenmerkende stemmen in de rock had. Een klassieker.

Na veel wikken en wegen kwam dit nummer uit mijn selectie van favoriete liedjes naar voren. Waarom? Dit is het nummer waar ik keer op keer op eindig als ik het even niet meer zie zitten, als ik me geweldig voel of als ik gewoon heel erg zin heb om met mijn muziek mee te blèren. Hoe ik me ook voel, dit nummer past er altijd bij en elke keer dat ik hem opzet, heb ik voor heel even het gevoel dat ik écht het eeuwige leven heb.

Linde Schut

 

