Tags

, , , , , , ,

The Beatles – Strawberry Fields Forever

Wat het beste nummer allertijden is zou je kunnen beargumenteren op basis van feiten of op basis van gevoel. Een ideaal geval is, wanneer deze twee samenkomen. Wanneer de mellotron de eerste noten van Strawberry Fields Forever van The Beatles begint te spelen, voel ik onontkomelijk kippenvel opkomen. Dat is een kwestie van gevoel. Een intens gevoel waarbij ik elke keer weer wegdroom naar die jaren zestig die ik zelf nooit heb meegemaakt. Een soort van misplaatste melancholie. De mijmerende stem van John Lennon die zingt over een plek waar hij vroeger gelukkig was en op zijn beurt weer weg droomde maakt mij haast treurig dat ik er niet bij was toen dit nummer voor het eerst te horen was. Halverwege het nummer komt er een omslag, wanneer de zware drums en geduchte strijkers hun intrede doen. Het vrolijke droomlandschap verandert als bij toeval1) in een halve nachtmerrie. De mijmerende stem van John klinkt opeens loom. Een ware stemmingswisseling die me elke keer weer even wakker schudt. Dit nummer raakt mij, en dat is niks anders dan gevoel. En dat The Beatles de meest succesvolle band allertijden is, behoeft verder geen argumentatie.

Harold van der Meer

1)John Lennon had twee versies van het nummer opgenomen, 1 met band en 1 met orkest. Lennon wilde ze samen voegen. Volgens de producer, George Martin, kon dat niet, want de 2e versie was hoger en sneller. “Jij bent de technicus, dus je regelt het maar” zei Lennon. Toen Martin beide versies even snel had gemaakt bleek de toonsoort ook hetzelfde te zijn geworden.

