Tags

, , , , ,

Baz Luhrmann – Everybody’s Free (To Wear Sunscreen)

Een specifiek nummer uit kiezen als je meest favoriete nummer is voor een muzieknerd als mij bijna een onmogelijke opgave. Het beperkt zich bij mij niet perse tot één favoriet nummer, maar op z’n minst 25 favoriete songs. Kies daar maar eens uit. Ik had natuurlijk voor de band kunnen gaan waarmee mijn liefde voor muziek is begonnen: The Beatles. Of voor de beste live artiest die ik ooit heb gezien: Bruce Springsteen. En dan kies ik uiteindelijk voor een nummer van iemand die eigenlijk niet eens artiest is, maar een filmregisseur die ooit één nummer opnam. Maar ‘Everybody’s Free To Wear Sunscreen’ is natuurlijk niet zomaar een nummer. Baz Luhrmann vertelt hierin een aantal belangrijke adviezen die ook echt van belang zijn. En deze adviezen kunnen ook als peptalk werken wanneer het even niet gaat zoals je had gehoopt. En kan zelfs onzekerheid proberen weg te nemen. Zoals wanneer hij vertelt: ‘Don’t feel guilty if you don’t know what you want to do with your life…the most interesting people I know didn’t know at 22 what they wanted to do with their lives, some of the most interesting 40 year olds I know still don’t’. Een plaat van levensbelang.

Peter van Cappelle

