Tags

, , , , , ,

Robbie Williams – Karma Killer

How do you breathe, Why don’t you cry, How come you never ask me why. How do you sleep, You’ve never loved, Why was I never good enough. Nooit eerder werd ik zo geraakt door een songtekst als door “Karma Killer” van Robbie Williams. Deze regels breken mijn hart zodra ik ze hoor. Het gevoel van afwijzing dat voor iedereen wel herkenbaar is en waarmee Robbie op zijn tweede soloalbum “i’ve been expecting you” afrekent met zijn voormalige manager. Voor mij voelt dit lied als de ultieme power-song. Robbie’s woede komt keihard binnen via zowel de muziek als  de tekst. Beginnend met alleen een herkenbare gitaarrif waarna in het eerste refrein het muzikale geweld van de volledige band erin knalt. Maar het meest bijzondere van dit lied vind ik, dat het ondanks de vrij droevige start, het toch met een positief gevoel eindigt. Dit komt onder andere door de enorm krachtige opbouw van het muzikale arrangement dat tegen het eind echt losbarst. Robbie schreeuwt herhaaldelijk uit; Look what you didn’t take from me! En daarmee voel je een innerlijke kracht opkomen waardoor je inziet wat je ondanks alles toch maar mooi bereikt hebt en daar mag je trots op zijn.

Silvia Vervoorn

