Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Mozart, Shocking Blue, Yes of…

Eigenlijk heb ik geen favoriet liedje, ik heb er wel honderd. Het begon allemaal op een bruine houten Philips buizenradio met klep aan de bovenkant waarin een pick-upje zat. Die was van mijn vader en heilig, daar bleef je af. Maar ja, ik was eigenwijs en gek van muziek, een jaar of vier of vijf. Veel platen hadden we niet, maar een rood transparant EP-tje van Mozarts Eine Kleine Nachtmusic intrigeerde mij. Ik speelde hem steeds weer, daarna volgden vele nummers, waaronder de Cats met ‘Sure he’s a cat’, Green Tamborine van de Lemon Pipers en The days of Pearly Spencer van David McWilliams en The Witches Promiss van Jethro Tull . Daarna draaide ik elke dag voor het naar school gaan Tarkus van ELP. Shocking Blue’s At Home werd mijn eerste elpee. Led Zeppelin 2 redde mij gelukkig. Ik heb ze allebei nog in redelijke conditie. Yes en Gentle Giant volgden. Veel later ontdekte ik Genesis met Peter Gabriel. Vervolgens kwamen Miles Davis, Sonny Rollins en Chet Baker bij mij thuis. Muziek en audio werden mijn grootste hobby’s en beheersen de meeste tijd. Klassieke muziek komt steeds meer opstomen en zo is de cirkel weer rond. Muziek is emotie en heeft veel nog onontdekte krachten.

Vincent Dicker

